80 leddbusser eller grøntområde?

EKSOS: Veldig mørk eksos kan tyde på at det er mye uforbrent drivstoff i avgassen. Foto: Scanpix

Nå er det på’n igjen – et nytt forslag om omregulering av Persv.25 til verksted og bussparkering er lagt ut for høring med frist 29.januar 2015.  Men denne gangen skal ikke bare grøntområdet bak kirkegården legges under asfalt, også containerplassene langs Persveien trekkes inn.

Greit nok – busser trenger oppstillingsplasser. Og verre enn container-rotet kan det ikke bli. Men hvorfor her? Er ikke Ulvensplitten og området rundt belastet nok fra før? Her stamper vogntog og lastebiler i kø fra tidlig morgen til sene kvelden.
Når Ulvenbyen begynner å ta form de nærmeste årene, skal heldigvis de fleste av lagrene og bedriftene forsvinne som nå generer en del av tungtrafikken. Trenger vi da 80-100 leddbusser som «erstatning», med inn- og utkjøring før morgenrushet og etter morgenrushet, før kveldsrushet og etter kveldsrushet? Det blir en samla kø på 3 km! 4 ganger daglig! Svaret er et rungende NEI!

Dessuten, la oss se saken i sammenheng. Hovinbyen er i ferd med å oppstå. Den skal huse tusenvis av mennesker i nye boliger, og disse trenger noe annet enn bare trafikk rundt seg. Katedralparken ved Østre Aker kirke ligger midt i Hovinbyen, med Ulvenbyen, Teisen og Fjellhus som nærmeste naboer. Den skal være en grønn lunge, et godt og fredelig sted på tross av Strømsveien, Ulvensplitten og Ring 3. 12 mål med grøntområde er mye å miste!

Planen for Hovinbyen legger helt klart vekt på trivsel for beboerne. Da er det ytterst merkelig å foreslå noe så utrivelig som bussparkering midt i sentrum av området og stjele 12 mål med villmark.  Når det først er asfaltert, blir det aldri grønt igjen. Derfor: NEI til alt annet enn grøntområde!

Persv.25, Forslag til planprogram 16.12.14